Celem projektu badawczego jest dokonanie identyfikacji i charakterystyki planów edukacyjno-zawodowych uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych aglomeracji poznańskiej oraz określenie ich oczekiwań wobec środowiska społecznego w zakresie poradnictwa zawodowego.
Badania były realizowane przez zespół pracowników Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu, we współpracy z pedagogiem p. Darią Orłowską i psychologiem p. Michałem Jaworskim oraz doradcą zawodowym p. Beatą Marciniak.
Do badania wylosowane zostały następujące klasy: 4W1 i 4P
Badaniem zostali objęci uczniowie oraz ich wychowawcy w dniu 17.02.2025r.
Pytania w kwestionariuszu dla uczniów dotyczyły planów na przyszłość edukacyjno-zawodowych, celów i sposobów ich realizacji, wartości motywujących do tych osiągnięć oraz roli poradnictwa zawodowego. Pytania w kwestionariuszu dla nauczycieli dotyczyły oceny planów edukacyjno-zawodowych młodzieży oraz roli poradnictwa zawodowego we wspieraniu uczniów.
Wnioski z badania pozwolą na sformułowanie rekomendacji pomocnych zarówno w bezpośrednim wspieraniu młodzieży przez nauczycieli, pedagogów, psychologów, doradców zawodowych, jak i pisaniu projektów oraz planowaniu innych działań przez dyrektorów szkół i organów prowadzących.
Bardzo dziękujemy uczestnikom badania za udział i rzetelne podejście do zagadnień objętych badaniem😊